Kruszywa budowlano – drogowe
Piasek
Jest to jedno z wielu kruszyw budowlanych. Bardzo drobne, pozyskiwane metodą odkrywkową a także przy pogłębianiu rzek, kanałów żeglugowych czy na obszarach jezior i mórz. Piasek ma szerokie zastosowanie w budownictwie i drogownictwie.
Najczęściej służy do produkcji betonu towarowego, zapraw murarskich i tynkarskich jak również do wypełnienia fundamentów, obsypki rur i wykopów oraz niwelacji terenu.
Układa się na nim kostkę brukową, usypuje wały i nasypy, używa się go w piaskownicach i na boiskach do gier plażowych.
Piasek najczęściej dzielimy na piasek kopany, budowlany, płukany, pozagatunkowy oraz podsypkowy.
Żwir
Jest to naturalne kruszywo gruboziarniste o granulacji od 2 mm do kilku centymetrów. Często wydobywany jest metodą odkrywkową z miejsc zwanych żwirowniami lub z rzek i jezior.
Używany jest głównie do produkcji galanterii betonowej ( żwir 2-8 mm), a także do betonu towarowego i suchego betonu ( żwir 2-16 mm, 8-16 mm).
Grubsze frakcje o uziarnieniu 16-32 mm i 32-63 mm stosowane są na drenaże, odwodnienia, opaski wokół budynków, studnie chłonne i do celów dekoracyjnych w małej architekturze.
Kruszywo dolomitowe
Powstaje w wyniku kruszenia skał dolomitowych i ich dalszego frakcjonowania.
Stosowane jest głównie do budowy dróg i jako podsypka pod tory kolejowe.
Jest bardzo wytrzymałe na ściskanie i ma niską nasiąkliwość.
Nie degraduje się pod wpływem działania czynników atmosferycznych.
Najczęściej dzielimy je na: kliniec dolomitowy o granulacji 4-31,5 mm; 8-31,5 mm i tłuczeń dolomitowy frakcji 31,5-63 mm ; 63-150 mm.
Można także wyróżnić mieszanki dolomitowe w dwóch granulacjach 0-31,5 mm i 0-63 mm stosowane przy budowie dróg, chodników, parkingów i placów magazynowych.
Kruszywo hutnicze
Kruszywo hutnicze powstaje w wyniku rozbiórki i rewitalizacji hałd hutniczych zlokalizowanych w różnych częściach woj. Śląskiego.
Poddawane jest kruszeniu i przesiewaniu w wyniku czego powstają kruszywa o różnych frakcjach.
Pod względem wytrzymałości dorównuje kruszywom pochodzenia naturalnego.
Stosowane są głównie przy budowie dróg, autostrad i parkingów ponieważ są odporne na obciążenia.
Najczęściej produkowane są w następujących frakcjach: 0-10 mm; 0-31,5 mm; 0-63 mm; 10-63 mm; 31,5-63 mm;31,5-120 mm; 60-120 mm.